מי יודע מדוע ולמה? רק משרד האוצר

בהתבטאויות רבות אומרי אנשי האוצר כי הם הגורם האחראי בניהול במשק, אלה ששומרים עלינו שלא נהיה "ספרד או יוון" כמו ששטייניץ אומר. אבל נראה שהם "שומרים" עלינו באמצעות מניעה של קבלת החלטות בכל מקום שאינו משרד האוצר. תמיד אומרים שמי ששם את ההצעה על השולחן הוא זה שכבר קבע 80% מאיך שתראה שתוצאה הסופית. וזה בדיוק מה שהאוצר עושה: מציע הצעה אחת, מביא כמה שפחות נתונים למקבלי ההחלטות ולגופים חיצוניים שמפקחים עליו וכך הוא הופך למקבל ההחלטות בפועל. הלכת לקלפי והצבעת? חשבת שזה ישפר את מצבך הכלכלי? כל עוד משרד האוצר ימשיך להיות קובע המדיניות בפועל – ההצבעה שלך לא משנה כמעט כלום.

פעם ראשונה זה מקרה

לפני שנה נשלחתי על ידי המשמר החברתי לעקוב אחרי שני דיונים ועדת הכספים בנושא יישום המלצות ועדת טרכטנברג בתחום המיסוי. במשך רוב הדיון חברי הכנסת שאלו שאלות רציניות ולעניין, ונציגי משרד האוצר אמרו שהם צריכים לבדוק את התשובות במשרד. בסוף הדיון הערתי שהנתונים היו צריכים כבר להיות מוצגים בהצגה הראשונית כדי שיהיה אפשר לקיים עליהם דיון עקרוני ולא רק פינג-פונג בין הממשלה לבין חברי הכנסת. חברי הכנסת שאלו כמה פעמים מה המשמעות של הפחתת או העלאת אחוז במס ההכנסה ואנשי האוצר לא נתנו תשובה. בנוסף, משרד האוצר הגיע לדיון עם הצעה אחת ולא עם מרחב ההחלטות. יו"ר הועדה גפני אמר שהוא בטוח שעד הדיון הבא של הועדה ביום שני יהיו תשובות, ושהדיון הזה הוא מהיום להיום ולכן אין את כל המידע.

פעם שנייה זה צירוף מקרים

ביום שני התחדש הדיון. מזכירות הועדה הכינה דף מידע שמנתח את הצעות האוצר ואת עמדות הועדה מהדיון הקודם. הדיון עבר באופן מסודר על כל הנקודות שעלו בדיון הקודם ועל כמה חדשות שנוספו. בחלק גדול מהמקרים נציגי האוצר לא נתנו תשובות והתחמקו באופנים שונים. בסוף הדיון אמר יו"ר הועדה: "אני רוצה תשובות על זה. זה מה שהעליתי. זה היה גם ביום חמישי ואני מעלה זאת שוב היום. זה לא מופיע לא בהחלטת ממשלה, זה לא מופיע בתזכיר החוק, זה לא מופיע בשום מקום שנראה באופק…"

בנוסף, חלק מההצעות שחברי הכנסת העלו בדיון הקודם וביקשו ממשרד האוצר להתייחס אליהן כלל לא עלו לדיון. כך גם לגבי חלק מההצעות שעלו תוך כדי הדיון.

פעם שלישית זה כבר שיטה

מה שקרה שם הוא רק מקרה אחד מתוך רבים. משרד האוצר ידוע בכך שהוא מסתיר נתונים ממקבלי ההחלטות המוסמכים. ידע הוא כח – ומי ששולט במידע הוא מי שבסופו של דבר קובע מה יהיה. רוצים דוגמאות? בבקשה:

1. במחקר על תהליך התקצוב בישראל כותבים אבי בן בסט ומומי דהן: "בדיון על הרכב התקציב מקבלת הממשלה נתונים מועטים ביותר, שאינם מספיקים לקבלת הכרעות מרכזיות למשק המדינה… דלות החומר המוגש לשרים על הרכב התקציב, הזמן הקצר המוקצב להם להכנת עמדותיהם ולדיון בהם פוגעים ביעילות הקצאת התקציב…".

הם מצטטים גם את יוסי קוצ'יק שהיה הממונה על השכר במשרד האוצר:
"יש נושא אחד שלא מדובר עליו, וזה השקיפות של מה שקורה בתוך האוצר. ולא פעם ולא פעמיים, ראיתי אני מתוך העמדה שלי כחבר הנהלת האוצר, מצבים מאוד מביכים ומאוד לא נעימים, של אי אמירת כל האמת באשר למה שקורה בתוך הבית. ואני חושב שהיה צריך לייצר מערכת, או לפצל את המצב הבלתי נורמלי הזה, ולייצר מצב של שקיפות של השיקולים באוצר, של אגף התקציבים, הממונה על הכנסות המדינה ואגפי המסים, על מנת לבוא ולומר מה השיקולים שהם שקלו".

2. בשנת 2012 קבע מבקר המדינה: "בלשכת שר האוצר, בלשכת מנכ"ל המשרד ובאגף התקציבים לא נמצאו מסמכי מטה, ניירות עמדה, סיכומי דיון ופרוטוקולים של ישיבות העוסקות בהכנת התקציב השנתי ולא נמצאו סיכומי דיונים שעסקו בענייני תקציב וכלכלה מהותיים ושבהם התקבלו החלטות בנושא. מתברר כי תהליכים מרכזיים של השלטון – כגון תהליך הכנת תקציב המדינה בידי משרד האוצר – מתבצעים ללא רישום של פרוטוקולים וללא תיעוד של ישיבות העבודה ושל תהליך קבלת ההחלטות."

3. בחודש פברואר 2011 הלך מוטי בסוק מדה-מרקר לחפש נתונים על נטל המס: "משרד האוצר נמנע כנראה מפרסום הנתונים מסיבות פוליטיות. מינהל הכנסות המדינה במשרד האוצר, הממונה על העניין, מתקשה לפרסם את הדו"ח השנתי שלו. הדו"ח האחרון שלו הוא מ-2008. האגף גם הפסיק לקיים את מסיבות העיתונאים שלו, שבהן נמסרו נתונים על נטל המס. ניסיון להיפגש עם פקיד האגף המתמחה בנושא נטל המס, נדחה על ידו. "תדבר עם הדובר", הוא אמר."

4. רק החודש, האשים הסטטיסטיקאי הראשי את משרד האוצר: ""קשה לקבל נתונים מרשות המסים ומשרד האוצר", אומר יצחקי ומוסיף: "יש לנו בעיה בלקבל ממשרדים נתונים שאינם מחמיאים להם". לדבריו, למרות שוועדת בן-בסט הציעה עוד בשנת 2000 שרשות המסים תחזור לפרסם נתונים שהיו זמינים לציבור עד שנות ה-60 ומאז נעלמו, הדבר לא יצא לפועל מעולם… אין לאף אחד יכולת להעריך את תחזיות המס ואני אומר לכם שמשחקים עם הנתונים הללו. לפני אישור התקציב תחזיות גביית המס נמוכות ואחר כך התקבולים גדלים אחרי שמאושר התקציב".

רוצות עוד? חפשו בגוגל "משרד האוצר מסתיר" והדיווחים יתחילו לזרום.

ככה לא מנהלים מדינה

 אבל יש מקום לאופטימיות, בשנה האחרונה ישנו שיפור בשקיפות, רובו לא בזכות האוצר. ועל כך בקרוב.

תגובה אחת

מתויק תחת Uncategorized

תגובה אחת ל-“מי יודע מדוע ולמה? רק משרד האוצר

  1. פינגבק: מידע שקוף על תקציב המדינה | טייס אוטומטי

כתיבת תגובה